En spelvärld av inbitna könsroller

Spelvärlden präglas i mångt och mycket av män. De flesta spelutvecklare är män och de flesta spelkritiker är män. Majoriteten av alla spelare är också män, även om kvinnorna är på frammarsch. På senare tid har alltmer kritik riktats mot inbitna könsroller i vår moderna spelvärld. När allt fler kvinnor börjar spela spel upptäcker de att en del kvinnliga karaktärer framställs på ett kvinnoförnedrande spelvärldsätt. Det kan till exempel handla om att de har djupa urringningar och korta kjolar när manliga karaktärer i samma spelvärld har rustningar och heltäckande klädsel. Varför skulle en kvinna gå ut i strid i en sådan utstyrsel? Sanningen är att det mestadels handlat om en mansdominerad spelvärld där mansdominansen tidigare inte har ifrågasatts. Spelutvecklare skapade kvinnliga karaktärer med avslöjande klädsel och stora bröst för att männen som spelade uppskattade detta.

En spelvärld mot förändring

En medvetenhet om problemet med sexism och kvinnoförnedring i spelvärlden är första steget mot en förändring. När kvinnor och journalister tagit itu med problemet har de ofta drabbats av näthat och andra kraftiga motreaktioner. Spelvärlden har varit mansdominerad under mycket lång tid. När kvinnor vill ta mer plats och förändra de spel som männen älskar blir det en konfrontation. Samma sak har märkts i casinovärlden där kvinnor började ta för sig mer inom en spelvärld som genom historien varit mansdominerad. Oavsett om det gäller datorspel eller casinospel är en del av lösningen att branschen involverar fler kvinnor.

Med fler kvinnliga spelare och fler kvinnliga spelutvecklare kommer det göras spel som i större utsträckning speglar kvinnliga värderingar. Det kan röra sig om starka kvinnliga karaktärer och typer av spel som riktar sig särskilt mot kvinnor. Vissa män kanske oroar sig för att själva bli objektifierade i en sådan kvinnlig spelvärld. I slutändan är det nog bättre om könen sluter fred och verkar för en jämställd spelvärld. Ingen skulle förvänta sig att en kvinnlig polis eller militär skulle gå runt i en bikini istället för sin vanliga uniform när de utför sitt arbete. Spelutvecklare bör fundera vilken typ av signaler de sänder ut genom hur de utformar sina kvinnliga karaktärer.